Diferenta dintre abordarea 'fragmentara' a
medicinei si cea 'holistica' este bine surprinsa de catre urmatoarele rinduri
ale lui Halil Gibran:
N-a fost decit
ieri, cind m-am gindit pe mine
ca pe un fragment vibrind fara ritm, in aceasta sfera a vietii.
Acum stiu ca eu sint sfera si toata viata
in fragmente ritmice care se misca in mine.
ca pe un fragment vibrind fara ritm, in aceasta sfera a vietii.
Acum stiu ca eu sint sfera si toata viata
in fragmente ritmice care se misca in mine.
Exista un shlokA sanscrit - dicton sau
aforism - cu care medicii Ayur-Vedici sint familiarizati si suna cam asa:
Yatha pinde tatha brahmande, yatha
brahmande tatha pinde.
Care a fost tradus in multe moduri ca de
exemplu:
Cum este atomul
este si universul.
Cum este corpul uman este si corpul cosmic.
Cum este microcosmosul este si macrocosmosul.
Cum este corpul uman este si corpul cosmic.
Cum este microcosmosul este si macrocosmosul.
Acest shlokA este de baza pentru toate
conceptele Ayur-Vedice, concepte sau premise ce rezulta din acest dicton de
baza. Aceste premize de baza sint dupa cum urmeaza:
1. Toate elementele care structureaza
universul si se afla in univers de asemenea structureaza si se afla si in
corpul uman.
2. Aceleasi legi ale naturii care opereaza
in univers, opereaza si in corpul uman.
Mai mult, aceste afirmatii nu sint in sens
pur metaforic, ceea ce inseamna ca le putem lua literal. Astfel cind Maharishi
Mahesh Yogi a stabilit ca „intreg universul este in individ„, dupa intelegerea
mea aceasta este inteleasa in mod literal. Tot ceea ce este prezent in univers
este prezent intr-o forma sau alta, la nivel grosier sau subtil, in corpul
uman. Mai mult este vorba de asemenea de a guverna prin aceleasi 'legi ale
naturii'. Astfel de idei cuprinse in intregime in constiinta rishilor vedici
puteau parea straine mintilor cu citiva ani in urma, dar acum se infiltreaza
incet in gindirea oamenilor de stiinta foarte seriosi ai acestui secol.
Intr-adevar, ultimul model conceptual al sistemului nervos uman, 'modelul
holografic al creierului' este o idee similara.
La fel, urmatoarele rinduri ale lui
William Blake:
A vedea o lume
intr-un bob de nisip si raiul intr-o floare salbatica,
sa tii infinitatea in palma miinii tale si eternitatea intr-o ora.
sa tii infinitatea in palma miinii tale si eternitatea intr-o ora.
Ii urmatoarele aforisme faimoase ale lui
Maharishi Mahesh Yogi exprima aceeasi idee: „Fiecare graunte din vlastar
contine plinatatea intregului copac„.
Premisele de baza ale Ayur-Vedei, daca
sint luate literal si traduse in jargonul stiintific de astazi sugereaza ca
lanturile duble de ADN contin in ele toate legile naturii. Intrucit individul
este manifestarea finala, prin procesul morfogenezei si diferentierii a
informatiei continute in lanturile duble originare si daca individul este asa
cum propune Ayur-Veda - microcosmosul universului - atunci trebuie ca acest ADN
sa fie microcosmosul universului. Toate legile naturii trebuie sa fie inscrise
in ADN. Aceste mici legaturi duble de nucleotide, care se pot observa cu greu
chiar si la cele mai puternice microscoape, trebuie sa fie intradevar cimpul
tuturor posibilitatilor. Aceasta infinitezimala structura finita trebuie sa
adaposteasca intr-o forma nemanifesta toate legile naturii. Aceasta ar putea fi
concluzia stiintifica daca premisa de baza a Ayur-Vedei ar fi adevarata. Daca
un astfel de lucru ar fi posibil? Sa examinam informatia incitanta scoasa la
iveala de literatura stiintifica de-a lungul ultimilor ani.
1. Primul exemplu pe care mi-ar place sa-l
iau, este din domeniul imunologiei. Sistemul imunitar al animalelor vertebrate
poate sintetiza oriciti anticorpi. Functia acestor anticorpi este de a proteja
animalele de invadatorii sau antigenele potential distrugatoare. Intrucit
aproape totul in univers poate fi periculos, sistemul imunitar trebuie sa aiba
abilitatea de a genera anticorpi aproape la tot ceea ce exista. Itim ca
intradevar aceasta este situatia. Itim ca de asemenea toate organismele sint
echipate cu un numar limitat de gene in momentul conceptiei. Acest numar
limitat este de obicei mai mic decit un milion. De la acest numar limitat
citeodata organismul este capabil sa produca un numar nelimitat de gene,
fiecare gena fiind specifica pentru un singur anticorp. Acest lucru se intimpla
deoarece celulele embrionului timpuriu contin in schimbul genelor complete,
gene incomplete sau componentele simple ale genelor. Printr-un proces de
combinare, informatiile din aceste gene pot fi rearanjate astfel incit pot fi
produse gene pentru orice tip de anticorp. Astfel, o cantitate limitata de
material genetic poate genera o cantitate nelimitata de informatie ce poate fi
utilizata in sinteza unei cantitati nelimitate de anticorpi.
Acelasi proces poate apare in
limfocitele-T, unde de asemenea miliarde sau cel putin un numar nelimitat de
receptori pentru diferiti alergeni poate fi sintetizat dintr-o cantitate
limitata de material genetic. Ce este chiar mai fascinant este ca aceasta
capacitate virtual nelimitata de a genera anticorpi si receptori nu este ca
raspuns la antigene sau alergeni particulari ci mai degraba ca o anticipare a
existentei acestor antigene si alergeni in univers. Este ca si cum ADN stie de
existenta acestor antigene in univers chiar inainte de a veni in contact cu
ele. Cel putin deocamdata, in ceea ce priveste sistemul imunitar, dictonul:
Yatha pinde tatha brahmande, pare sa contina intregul adevar.
2. Al doilea exemplu pe care mi-ar place
sa-l iau este din ceea ce noi invatam despre efectul placebo si mecanica
creatiei in corpul uman. Pe durata ultimilor citiva ani, biologii si-au
concentrat atentia pe efectul placebo. Placebo-urile sint din punct de vedere
biologic substante inerte care determina fara indoiala raspunsuri fiziologice
dramatice incit persoana care le ingereaza face asa cu credinta ca ele
determina un efect biologic particular. Raspunsurile placebo sint studiate in
diferite sindroame dureroase si s-a decoperit ca pacientii care sufera de
conditii extrem de dureroase obtin adesea o usurare din ingerarea sau administrarea
substantelor biologice inerte. Experimente recente au aratat ca aceste
raspunsuri placebo pot fi inversate prin opioidul antagonist - nelaxon,
sprijinind faptul ca efectul palcebo este mijlocit prin eliberarea substantelor
endogene opioide. Substantele opioide endogene sau endorfinele sint compusi de
tip morfina care din punct de vedere biologic au putere analgizanta.
Ingerarea substantelor cu credinta ca sint
analgetice are ca rezultat secretia endorfinelor in sistemul nervos central.
Aceste endorfine sint apoi conectate la receptori opioizi specifici si usureaza
durerea. Acesta este un exemplu foarte bun de ceea ce a fost recunoscut ca
fiind conexiunea psiho-fiziologica. O credinta este non-materiala, este la
nivelul abstract al gindirii, o emotie sau o dorinta, este un impuls al
inteligentei. In acest caz, acest impuls non-material al inteligentei, dar
foarte specific, a fost transformat intr-o proteina materiala, foarte evidenta,
cu o actiune biologica foarte specifica, mediata de receptori biologici
specifici.
Lucrul cel mai interesant totusi este ca
efectul placebo nu actioneaza doar in sindromele dureroase dar si intr-o mare
varietate de conditii. Ele au fost utilizate efectiv in tratamentul citorva
oameni ce sufera de singerari gastrointestinale, deficienta hormonului de
crestere, hipogonadism, hipotensiune, angina pectorala, stari de anxietate,
tahicardie si chiar cancer. Deci se pare ca simpla credinta ca o substanta
particulara are un efect biologic particular va determina intr-o persoana particulara,
avind credinta respectiva, raspunsul biologic necesar. Cu alte cuvinte,
diferitele impulsuri ale inteligentei, vor determina diferitele efecte
biologice. Modelul endorfinelor in sindroamele de durere sugereaza ca aceste
efecte biologice trebuie mediate prin sinteza si secretia compusilor biochimici
complexi dar specifici. Ce vedem aici este ca in fiecare caz o dorinta
specifica a fost transformata intr-o substanta materiala specifica pentru a
efectua un raspuns biologic specific. In afara constiintei non-materiale
materia a fost structurata si sintetizata.
Ceea ce este interesant este ca pentru
aceasta transformare nu sint necesare eforturi constiente, exercitii
intelectuale, activitate intensa. Este un proces complet lipsit de efort si
spontan. Singura conditie este 'dorinta' inteligentei impulsive in pura
inocenta. Restul este complet automat. Proteinele complexe specifice in
actiune, conectate cu receptorii specifici sint sintetizati inginereste, pur si
simplu prin exprimarea dorintei specifice la un nivel foarte adinc al
constiintei. Desi oamenii de stiinta recunosc din ce in ce mai mult efectul
placebo, si sint foarte intrigati de el, ei nu sint capabili sa explice modul
cum acesta functioneaza.
In ultimii aproximativ 35 de ani,
Maharishi Mahesh Yogi a sustinut ca:
1. Constiinta este cimpul tuturor
posibilitatilor;
2. Materia este structurata in afara
constiintei;
3. O persoana stabilita in sine, adica in
'constiinta pura', are o implinire spontana a dorintei.
Recent, el a descris toata creatia, ca
fiind compusa simultan din constiinta, inteligenta si materie, aceasta
trinitate - samhita: rishi, devata si chandas sau cunoscator, procesul
cunoasterii si cel cunoscut.
Astfel, constiinta sau 'inteligenta pura'
este domeniul tuturor posibilitatilor. Perturbatii in acest cimp dau nastere la
impulsuri specifice ale inteligentei, care au apoi ca rezultat exprimari
materiale specifice. Implicatiile in biologie ale acestei viziuni sint enorme.
Noi avem in sistemele noastre biologice o
gama larga de receptori specifici. Faptul ca un agent farmaceutic particular
are un efect specific in sistemul nostru inseamna ca trebuie sa existe un
receptor specific pentru acel agent farmaceutic particular. Astfel, cind luam
valium sau nitroglicerina si obtinem ca efect un raspuns terapeutic este pentru
ca noi avem receptori pentru acest agent farmaceutic in corp. Intrucit nu a
fost in intentia naturii de a structura si construi acesti receptori pentru
conectarea valiumului sau nitroglicerinei, existenta acestor receptori poate sa
insemne doar ca organismul trebuie sa aiba abilitatea de a sintetiza si secreta
compusi biochimici specifici conectati cu acesti receptori.
Descoperirile asupra efectului placebo
arata ca intradevar asa stau lucrurile. Ii noi toti avem in noi un potential
terapeutic de o marime uriasa: abilitatea de a evoca si genera orice tip
imaginabil de raspuns fiziologic si terapeutic si astfel capacitatea de a
altera expresia oricarui proces patogenetic. Intrucit noi sintem expresia
manifestarii finale a ADN, cu care ne-am nascut noi toti, toata aceasta
capacitate de a genera raspunsuri fiziologice diferite trebuie sa fie
structurata in ADN.
Este pertinent sa subliniez faptul ca
programul MT, Meditatia Transcendentala asa cum este predat de Maharishi Mahesh
Yogi, familiarizeaza practicantii sai cu 'experienta constiintei pure', in timp
ce programul MT-Sidhi familiarizeaza practicantii sai cu 'dinamicile
constiintei pure'.
Conform cuvintelor lui Maharishi: „Constiinta
are fiziologia sa proprie. Cind gindurile sint proiectate din cimpul unificat,
cimpul constiintei pure, unde inteligenta si materia sint complet unificate,
ele sint imediat transformate in materie. Materia este in perfecta armonie cu
inteligenta. Echilibrul perfect la nivelul materiei este rezultatul activitatii
de autoreglare a constiintei. Acesta este echilibrul perfect al trinitatii
rishi, devata si chandas, infuzat in materie. Materia este structurata in mod
constant de impulsurile constiintei. Daca constiinta este imbinata perfect cu
materia, atunci materia este totdeauna in echilibru in structurasi functia sa.„
Pentru acest motiv 'experienta constiintei
pure' sau cimpului unificat este de o primordiala importanta in rindul
strategiilor Ayur-Vedice Maharishi.
Pe durata procedurilor MT-Sidhi, sint
generate 'impulsuri in experienta constiintei pure'. Aceste impulsuri au ca
rezultat efectele dorite in mod spontan si practicantii programului MT-Sidhi
raporteaza adesea implinirea spontana a dorintelor si 'sprijinul naturii'. De
aceea este usor pentru ei sa inteleaga ca constiinta este 'cimpul tuturor
posibilitatilor'.
Pentru cei care nu sint familiarizati cu
nivelul acestui subiect, cu 'experienta constiintei pure', datele obiective
despre efectul placebo pot oferi o introspectie in 'dinamicile constiintei
pure' si sa conduca mai departe la validitatea afirmatiei ca: „constiinta este
ultimul fundament din care este structurata creatia materiala”.
Intelegerea efectului placebo poate avea o
legatura vitala in intelegerea noastra obiectiva a mecanismelor creatiei
intregului univers. Aceasta pentru ca aceleasi legi ale naturii opereaza atit
in microcosmos cit si in macrocosmos. La fel cum psihicul fiecarui individ se
manifesta pe el insusi in materie prin intermediul impulsurilor 'inteligentei
creatoare' tot asa psihicul cosmic se manifesta pe el insusi in creatia
cosmica, gindind literalmente orice forma de existenta din univers.
Chandogya Upanishad descrie acest proces
foarte frumos. Citez:
Fiirea pura
gindind la ea insasi:
'Pot sa devin multe, pot sa iau forma!' - creeaza lumina;
Lumina gindind la ea insasi:
'Pot sa devin multe, pot sa iau forma!' - creeaza apele;
si apele gindind la ele insele:
'Pot sa devin multe, pot sa iau forma!' - creeaza pamintul.
'Pot sa devin multe, pot sa iau forma!' - creeaza lumina;
Lumina gindind la ea insasi:
'Pot sa devin multe, pot sa iau forma!' - creeaza apele;
si apele gindind la ele insele:
'Pot sa devin multe, pot sa iau forma!' - creeaza pamintul.
In acest mod s-a nascut intregul univers
din Afiirea pura. Aceasta Afiire, care este esenta subtila a fiecarui lucru,
aceasta realitate suprema, sinele a tot ceea ce exista, aceasta esti tu.
3. Ultimul exemplu, pe care mi-ar place
sa-l discut este din domeniul endocrinologiei. In ultimii ani, a devenit din ce
in ce mai clar ca schimbarile dependente de timp in functiile metabolice si
endocrinologice sint de o importanta fundamentala. Periodicitatile de ordinul
minutelor, orelor, zilelor, saptaminilor, lunilor sint toate recunoscute in fiziologia
umana. Ii este recunoscut, ca aceste ritmuri biologice sint de o importanta
fundamentala pentru sanatate. Toate organele si glandele par sa functioneze in
cicluri de repaus si activitate. Aceste cicluri sint legate de ritmurile
mediului inconjurator, ca ciclurile zi-noapte si schimbarile anotimpurilor. La
rindul lor, aceste ritmuri ale mediului sint legate de ritmurile cosmice,
fundamentale pentru natura. Aceste ritmuri au fost deja discutate in sectiunile
precedente. Corespunzator acestor patru evenimente ritmice ale mediului, in
interiorul tuturor organismelor vii se afla si ritmuri biologice autogenerate.
Ciclul veghe-somn este in armonie cu
ritmul circadian zi-noapte. Exista o secretie periodica a hormonilor
suprarenali, hipotalamici si pituitari. La multe specii, aceste ritmuri pot fi
recunoscute adesea prin modificarile pe care acestea le aduc in comportament.
Nu intimplator, cirtita iese afara de sub pamint pentru a semnala aparitia
primaverii, nu intimplatoare sint perioadele de imperechere la hamsterii
siberieni, in acord cu modificarea marimii testiculelor la masculi, care se
maresc si se micsoreaza in fiecare an treptat, din primavara pina in toamna.
Numeroase astfel de exemple ce abunda printre speciile vii arata incorporarea
ritmurilor mediului in fiziologia lor. Ritmurile cosmosului sint programate
literalmente in structura genetica a celulelor vii. ADN-ul contine in interior
in forma sa nemanifesta, temele muzicale, simfoniile in care danseaza chiar si
galaxiile in masuri ritmice.
Din nou: Yatha pinde tatha brahmande.
Putem observa astfel ca ADN-ul este cu
adevarat microcosmosul universului. „Este punctul de jonctiune unde
nemanifestul continind totalitatea tuturor manifestarilor, intilneste
manifestul, unde cimpul unificat al posibilitatilor infinite se reintegreaza in
materia finita.„ spune Maharishi.
Nu este de mirare deci, ca viata are cu ea
un 'ceva' familiar si ca experientele vietii pot sa ne apara citeodata sa aiba
o calitate 'deja vue' in ele. Pentru a-l cita din nou pe marele poet indian si
vizionar Rabindranath Tagore:
Nu am fost
constient cind am trecut pentru prima oara, pragul acestei vieti.
Care a fost puterea care m-a facut deschis in afara in aceast vast mister,
ca un boboc in padure, la miezul noptii.
Cind dimineata am privit dupa lumina, am simtit intr-o clipa,
ca nu eram strain in aceasta lume, ca necuprinsul fara nume si forma,
m-a luat in bratele sale in forma mamei mele.
Care a fost puterea care m-a facut deschis in afara in aceast vast mister,
ca un boboc in padure, la miezul noptii.
Cind dimineata am privit dupa lumina, am simtit intr-o clipa,
ca nu eram strain in aceasta lume, ca necuprinsul fara nume si forma,
m-a luat in bratele sale in forma mamei mele.
Exemplele de mai sus si aceste noi
introspectii in cunoastere si inteligenta continute in ADN, ne dau o imagine
incitanta asupra adevaratului potential al naturii umane. Pe masura ce mai
multi indivizi devin deplin constienti de puterile extraordinare din ei insisi,
noi sintem destinati a vedea o faza de tranzitie in societatea noastra si
deschiderea in noua era a 'Era Iluminarii'.
Maharishi Mahesh Yogi rezuma capacitatile
adevarate ale omului in urmatoarele cuvinte: „Prin fiecare gind, cuvint si
actiune, fiecare individ este supus influentei mediului si aceasta influenta nu
are limite, este continua mereu si mereu si atinge fiecare nivel al creatiei.
Fiecare individ, prin fiecare gind, cuvint, actiune, cutremura intreg
universul. Acesta este statutul individului !„
„El
este conectat cu intreg universul prin fiecare particica a activitatii sale. Ii
un individ pare a fi limitat de limitele casei sale, ale propriului sau corp,
dar in realitate aspectele subtile ale individualitatii merg sa faca universala
existenta. Ii un individ nu este niciodata un individ izolat ci el este intim
conectat cu intregul cosmos. Chiar mai mult decit atit, el impartaseste
responsabilitatile vietii, ale intregului cosmos. Intregul univers se afla in
individ, existenta cosmica se afla in existenta individului, viata cosmica se
odihneste in viata individului si viata individului se extinde la viata
cosmica. Individul si cosmosul sint interdependente. Nici unul dintre ele nu
este independent de altul, fiecare miscare a individului cutremura cosmosul,
universul reactioneaza la actiunile individului, fiecare individ are aceasta putere
ce cutremura universul. Se poate considera individul ca o celula a organismului
universului, sau ca un organ din marele organism al cosmosului. Cind doar o
singura celula este infectata, intregul organism simte efectele din plin. La
fel, daca orice alta parte a corpului este bolnava, celula simte si ea
efectele. O sanatate adevarata, cuprinzatoare, intreaga inseamna un individ
sanatos, o societate sanatoasa si un mediu sanatos.„
Tehnicile Ayur-Vedei Maharishi conlucreaza
pentru a crea un echilibru intre organism, minte si constiinta si mediu si au
drept scop restabilirea mecanismelor homeostatice si ciclurilor de reactie
inversa la toate nivelele existentei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu