In ultimii 75 de ani cu aproximatie, s-au
facut progrese mari in intelegerea naturii reale a lumii fizice din care facem
parte. Fizica cuantica ne spune ca daca spargem lumea fizica a materiei in
blocurile constitutive de baza, atomii, descoperim ca acesti atomi sint compusi
la rindul lor din particule si mai mici ca protoni, neutroni, electroni si alte
particule subatomice. Daca am analiza mai departe, am ajunge la concluzia ca in
mod esential toata materia nu este compusa din nimic altceva decit din unde electromagnetice si din alte forme de
unda si energie.
In ultimii ani, progresele avansate in
fizica cuantica au confirmat ca toata materia, intregul univers este de fapt
expresia celor 4 forte de baza ale naturii, electromagnetismul, interactiunile
slabe si tari, si gravitatia. Aceste 4 forte de baza sint la rindul lor
derivate dintr-un 'cimp unificat' al naturii care transcende atit spatiul cit
si timpul. Cu alte cuvinte, spatiul si timpul si materia sint structurate in
afara acestui cimp unificat al naturii.
Corpurile noastre fizice care sint formate
din materie, sint expresia acestui cimp unificat. Motivul pentru care percepem
lumea in celulele noastre ca fiind solida si concreta este pentru ca simturile
noastre sint acordate sa raspunda si sa rezoneze doar la nivele fixe de energie.
Astfel, ochiul uman poate observa si raspunde la energie, doar in culorile care
variaza de la rosu la violet. La fel, urechile, limba, receptorii tactili si
receptorii mirosului raspund doar la o banda sau la un nivel fix de energie.
Natura adevarata a anatomiei si fiziologiei aparatului nostru senzorial
limiteaza perceptia noastra asupra universului la nivelul constient, la mai
putin de a miliarda parte din toate formele de unda electromagnetica si de alte
feluri care ne inconjoara.
In actul perceptiei noi 'inghetam cimpul'
infinit de forme de unda fluctuante cu posibilitati infinite, intr-o realitate
familiara, solida si concreta. Natura receptorilor nostri, aparatul nostru
senzorial, ne pacaleste si in alt mod, creeaza 'iluzia' ca mintea, acest tarim
al gindurilor si imaginilor este distincta de materie. Dar gindurile si
imaginile sint la fel de reale ca orice alt obiect pe care il putem atinge,
gusta, mirosi sau vedea. Ele sint compuse din aceleasi forme de unda
electromagnetica sau de alt tip care structureaza si obiectele solide. Totusi,
formele de unda intra in rezonanta si vibreaza la o frecventa imperceptibila
pentru simturile noastre, cel putin in starea noastra obisnuita de veghe a
constiintei. Intradevar, atit mintea cit si materia nu sint nimic altceva decit
forme de unda ce rezoneaza la frecvente diferite. Ambele sint derivate din si
sint expresia cimpului unificat.
Cimpul unificat, miscindu-se in el insusi,
printr-un proces de rupere a simetriei, vibrind la frecvente inalte, creeaza
mintea si rezonind la frecvente joase precipiteaza in materie. Dar in esenta,
ambele sint una si aceeasi. Noi sintem, toti dintre noi si lumea obiectiva
exterioara, in esenta 'trinitatea cimpului unificat', minte si materie
simultan. Maharishi Mahesh Yogi utilizeaza termenii rishi, devata si chandas
sau constiinta, minte si corp pentru a defini aceasta trinitate.
Cei mai mari rishi din India au ajuns la
aceeasi concluzie, nu cu ajutorul metodologiilor obiective ale stiintei, ci
prin intermediul tehnicii transcenderii simturilor lor. Intrucit simturile ne
pot dezvalui doar a miliarda parte din univers in orice moment particular, doar
mergind dincolo de simturi vom intelege - cel putin subiectiv - natura
adevarata a realitatii. Ayur-Veda este derivata din intelegerea naturii
adevarate a realitatii si din acest motiv Ayur-Veda este denumita adesea
invatatura divina.
Vizionarii vedici in starea lor de
constiinta transcendentala au privit omul si universul ca fiind manifestari ale
aceleiasi energii cosmice. Filozofia sankhya a fost dezvaluita in antichitate
de marele rishi Kapila si subliniaza mecanica creatiei in detalii elegante si
la nivelul sofisticarii inca nerealizate de fizicienii cuanticii moderne. In
epoca noastra, Maharishi Mahesh Yogi a ajutat milioane de oameni sa valideze
acuratetea acestei teorii a cosmogenezei prin experimentarea directa cu
ajutorul practicarii Meditatiei Transcendentale. In aceasta tehnica, mintea
strabate toate nivelele materiale si subtile ale creatiei si ajunge la starea
constiintei transcendentale pure.
Cuvintul sankhya inseamna formarea
materiei sau enumerarea obiectelor. Conform lui Maharishi Mahesh Yogi „Sankhya
stabileste 25 de categorii care stau la baza creatiei si a procesului evolutiei
cosmice. „ Sa revedem mecanica creatiei in concordanta cu sankhya. *(Maharishi
Mahesh Yogi, Bhagavad Gita p. 481-483)
In acest sistem, realitatea cea mai de
baza este Purusha. „Purusha este spiritul cosmic, este nemanifesta, fara forma,
dincolo de atribute, dar continind toate atributele potentiale. Este dincolo de
cauza, dincolo de efect si transcende atit spatiul cit si timpul. Este esenta
pura, constiinta pura, domeniul tuturor posibilitatilor este 'cimpul unificat'
al fizicii moderne. Purusha este martorul linistit, etern, al tot ceea
ce a fost, este si va fi. „ un citat direct din Maharishi.
Din Purusha rasare prakriti. Prakriti este
mama natura, prakriti este Eva care se manifesta din coasta lui Adam, este Yin
derivat din Yang, este Shakti din Shiva, este substanta primara din care apare
intreaga creatie. Purusha nu are structura, ton sau trasaturi. Prakriti este
Purusha care ia o directie, obtinind structura, ton si trasaturi, este
„constiinta ce devine constienta, inteligenta ce devine inteligenta,„ este
vointa divina, este pintecul naturii. In limbajul fizicii este 'cimpul unificat
exprimindu-se pe el insusi prin marile forte ale naturii' din care se naste
structura materiei si din care rezulta spatiul si timpul. Componentele lui
Prakriti sint cele trei gune: sattva, rajas si tamas. Gune-le, intruchipeaza
principiile: esenta pura - sattva, miscarea - rajas si inertia - tamas.
Din prakriti se dezvolta mahat. Mahat este
intelectul cosmic. Mahat, dupa Maharishi Mahesh Yogi, este: „Acea prima stare a
evolutiei, unde substanta anterioara, primara, nediferentiata, prakriti, incepe
sa se miste catre manifestare, incepe sa ia o directie specifica, este vointa
cosmica in operare, satisfacind nevoia de manifestare, care a fost creata
anterior de perturbatiile echilibrului perfect, 'procesul ruperii simetriei' in
cimpul cuantic al celor trei gune.”
Mahat, mai departe se diferentiaza in
ahamkar. „Ahamkar este principiul raspunzator pentru individualizarea lui
mahat.” Este Ego-ul cosmic, este Eu cu e mare in toate lucrurile. Din ahamkar
rezulta aspectele obiective si subiective ale universului.
1. Ajutat de sattva, ahamkar se manifesta
in universul subiectiv compus din indivizi si cuprins din mintea individului -
manas si organele sale- indriya. Cele 5 organe ale perceptiei sau simturile
sint denumite gyanendriya si cele 5 organe ale actiunii sint denumite
karmendriya.
2. Ajutat de tamas, ahamkara se manifesta
in universul obiectiv compus din tanmatra si mahabhuta.
3. Principiul lui rajas sau miscarea
mentine echilibrul dintre universul obiectiv si subiectiv.
Dupa Maharishi: „Tanmatra este constituita
din 5 realitati de baza sau esente ale obiectului celor 5 simturi ale
perceptiei. Ele se exprima pe ele insile in 5 elemente, care construiesc
obiectul simturilor si care furnizeaza bazele materiale ale intregului univers
obiectiv.”
„Astfel esenta sunetului (shabda tanmatra)
se exprima pe ea insasi in spatiu, esenta atingerii (sparsha tanmatra) in aer,
esenta formei (rupa tanmatra) in foc, esenta gustului (rasa tanmatra) in apa si
esenta mirosului (gandha tanmatra) in pamint.„
„Cele 5 Mahabuthe sint,” ca sa-l citam din
nou pe Maharishi, „Elementele din care este construita creatia materiala,
incluzind corpul omului. Acestea includ spatiul (akasha), aerul (vayu), focul
(tejas sau agni), apa (apas) si pamintul (prithivi).”
Astfel ca vedem intreaga evolutie, atit a
universului obiectiv cit si a universului subiectiv, prin procesul morfogenezei
si diferentierii, ca fiind din cimpul unificat. Omul, compus de asemenea din
aceste elemente, este o parte a acestui univers. Doshele sau principiile metabolice care structureaza
prakriti sau constitutia sau natura omului, sint generate de asemenea pe durata
acestui proces de diferentiere si morfogeneza.
Din nou, dupa Maharishi: „Dosha Vata,
principiul aerului si spatiului, adica principiul catabolic, este generat in
spatiul dintre rishi si devata, constiinta si minte. Dosha Pitta, principiul
focului si apei sau principiul metabolic este generat in spatiul dintre devata
si chandas, minte si materie sau corp. Ii dosha Kapha, principiul apei si
pamintului, sau principiul anabolic, este generat in spatiul dintre chandas si
rishi, materie sau corp si constiinta. Pastrarea acestor doshe totdeauna in
echilibru si mentinerea astfel a unei
homeostazii perfecte, este scopul tuturor tehnicilor Ayur-Vedei Maharishi.„
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu