sâmbătă, 29 septembrie 2012

AYUR-VEDA, FIZICA CUANTICA SI FIZIOLOGIA UMANA



In ultimii 75 de ani cu aproximatie, s-au facut progrese mari in intelegerea naturii reale a lumii fizice din care facem parte. Fizica cuantica ne spune ca daca spargem lumea fizica a materiei in blocurile constitutive de baza, atomii, descoperim ca acesti atomi sint compusi la rindul lor din particule si mai mici ca protoni, neutroni, electroni si alte particule subatomice. Daca am analiza mai departe, am ajunge la concluzia ca in mod esential toata materia nu este compusa din nimic altceva decit din  unde electromagnetice si din alte forme de unda si energie.

In ultimii ani, progresele avansate in fizica cuantica au confirmat ca toata materia, intregul univers este de fapt expresia celor 4 forte de baza ale naturii, electromagnetismul, interactiunile slabe si tari, si gravitatia. Aceste 4 forte de baza sint la rindul lor derivate dintr-un 'cimp unificat' al naturii care transcende atit spatiul cit si timpul. Cu alte cuvinte, spatiul si timpul si materia sint structurate in afara acestui cimp unificat al naturii.

Corpurile noastre fizice care sint formate din materie, sint expresia acestui cimp unificat. Motivul pentru care percepem lumea in celulele noastre ca fiind solida si concreta este pentru ca simturile noastre sint acordate sa raspunda si sa rezoneze doar la nivele fixe de energie. Astfel, ochiul uman poate observa si raspunde la energie, doar in culorile care variaza de la rosu la violet. La fel, urechile, limba, receptorii tactili si receptorii mirosului raspund doar la o banda sau la un nivel fix de energie. Natura adevarata a anatomiei si fiziologiei aparatului nostru senzorial limiteaza perceptia noastra asupra universului la nivelul constient, la mai putin de a miliarda parte din toate formele de unda electromagnetica si de alte feluri care ne inconjoara.

In actul perceptiei noi 'inghetam cimpul' infinit de forme de unda fluctuante cu posibilitati infinite, intr-o realitate familiara, solida si concreta. Natura receptorilor nostri, aparatul nostru senzorial, ne pacaleste si in alt mod, creeaza 'iluzia' ca mintea, acest tarim al gindurilor si imaginilor este distincta de materie. Dar gindurile si imaginile sint la fel de reale ca orice alt obiect pe care il putem atinge, gusta, mirosi sau vedea. Ele sint compuse din aceleasi forme de unda electromagnetica sau de alt tip care structureaza si obiectele solide. Totusi, formele de unda intra in rezonanta si vibreaza la o frecventa imperceptibila pentru simturile noastre, cel putin in starea noastra obisnuita de veghe a constiintei. Intradevar, atit mintea cit si materia nu sint nimic altceva decit forme de unda ce rezoneaza la frecvente diferite. Ambele sint derivate din si sint expresia cimpului unificat.
Cimpul unificat, miscindu-se in el insusi, printr-un proces de rupere a simetriei, vibrind la frecvente inalte, creeaza mintea si rezonind la frecvente joase precipiteaza in materie. Dar in esenta, ambele sint una si aceeasi. Noi sintem, toti dintre noi si lumea obiectiva exterioara, in esenta 'trinitatea cimpului unificat', minte si materie simultan. Maharishi Mahesh Yogi utilizeaza termenii rishi, devata si chandas sau constiinta, minte si corp pentru a defini aceasta trinitate.

Cei mai mari rishi din India au ajuns la aceeasi concluzie, nu cu ajutorul metodologiilor obiective ale stiintei, ci prin intermediul tehnicii transcenderii simturilor lor. Intrucit simturile ne pot dezvalui doar a miliarda parte din univers in orice moment particular, doar mergind dincolo de simturi vom intelege - cel putin subiectiv - natura adevarata a realitatii. Ayur-Veda este derivata din intelegerea naturii adevarate a realitatii si din acest motiv Ayur-Veda este denumita adesea invatatura divina.

Vizionarii vedici in starea lor de constiinta transcendentala au privit omul si universul ca fiind manifestari ale aceleiasi energii cosmice. Filozofia sankhya a fost dezvaluita in antichitate de marele rishi Kapila si subliniaza mecanica creatiei in detalii elegante si la nivelul sofisticarii inca nerealizate de fizicienii cuanticii moderne. In epoca noastra, Maharishi Mahesh Yogi a ajutat milioane de oameni sa valideze acuratetea acestei teorii a cosmogenezei prin experimentarea directa cu ajutorul practicarii Meditatiei Transcendentale. In aceasta tehnica, mintea strabate toate nivelele materiale si subtile ale creatiei si ajunge la starea constiintei transcendentale pure.

Cuvintul sankhya inseamna formarea materiei sau enumerarea obiectelor. Conform lui Maharishi Mahesh Yogi „Sankhya stabileste 25 de categorii care stau la baza creatiei si a procesului evolutiei cosmice. „ Sa revedem mecanica creatiei in concordanta cu sankhya. *(Maharishi Mahesh Yogi, Bhagavad Gita p. 481-483)
In acest sistem, realitatea cea mai de baza este Purusha. „Purusha este spiritul cosmic, este nemanifesta, fara forma, dincolo de atribute, dar continind toate atributele potentiale. Este dincolo de cauza, dincolo de efect si transcende atit spatiul cit si timpul. Este esenta pura, constiinta pura, domeniul tuturor posibilitatilor este 'cimpul unificat' al fizicii moderne. Purusha este martorul linistit, etern, al tot ceea ce a fost, este si va fi. „ un citat direct din Maharishi.
Din Purusha rasare prakriti. Prakriti este mama natura, prakriti este Eva care se manifesta din coasta lui Adam, este Yin derivat din Yang, este Shakti din Shiva, este substanta primara din care apare intreaga creatie. Purusha nu are structura, ton sau trasaturi. Prakriti este Purusha care ia o directie, obtinind structura, ton si trasaturi, este „constiinta ce devine constienta, inteligenta ce devine inteligenta,„ este vointa divina, este pintecul naturii. In limbajul fizicii este 'cimpul unificat exprimindu-se pe el insusi prin marile forte ale naturii' din care se naste structura materiei si din care rezulta spatiul si timpul. Componentele lui Prakriti sint cele trei gune: sattva, rajas si tamas. Gune-le, intruchipeaza principiile: esenta pura - sattva, miscarea - rajas si inertia - tamas.

Din prakriti se dezvolta mahat. Mahat este intelectul cosmic. Mahat, dupa Maharishi Mahesh Yogi, este: „Acea prima stare a evolutiei, unde substanta anterioara, primara, nediferentiata, prakriti, incepe sa se miste catre manifestare, incepe sa ia o directie specifica, este vointa cosmica in operare, satisfacind nevoia de manifestare, care a fost creata anterior de perturbatiile echilibrului perfect, 'procesul ruperii simetriei' in cimpul cuantic al celor trei gune.”
Mahat, mai departe se diferentiaza in ahamkar. „Ahamkar este principiul raspunzator pentru individualizarea lui mahat.” Este Ego-ul cosmic, este Eu cu e mare in toate lucrurile. Din ahamkar rezulta aspectele obiective si subiective ale universului.
1. Ajutat de sattva, ahamkar se manifesta in universul subiectiv compus din indivizi si cuprins din mintea individului - manas si organele sale- indriya. Cele 5 organe ale perceptiei sau simturile sint denumite gyanendriya si cele 5 organe ale actiunii sint denumite karmendriya.
2. Ajutat de tamas, ahamkara se manifesta in universul obiectiv compus din tanmatra si mahabhuta.

3. Principiul lui rajas sau miscarea mentine echilibrul dintre universul obiectiv si subiectiv.
Dupa Maharishi: „Tanmatra este constituita din 5 realitati de baza sau esente ale obiectului celor 5 simturi ale perceptiei. Ele se exprima pe ele insile in 5 elemente, care construiesc obiectul simturilor si care furnizeaza bazele materiale ale intregului univers obiectiv.”
„Astfel esenta sunetului (shabda tanmatra) se exprima pe ea insasi in spatiu, esenta atingerii (sparsha tanmatra) in aer, esenta formei (rupa tanmatra) in foc, esenta gustului (rasa tanmatra) in apa si esenta mirosului (gandha tanmatra) in pamint.„

„Cele 5 Mahabuthe sint,” ca sa-l citam din nou pe Maharishi, „Elementele din care este construita creatia materiala, incluzind corpul omului. Acestea includ spatiul (akasha), aerul (vayu), focul (tejas sau agni), apa (apas) si pamintul (prithivi).”

Astfel ca vedem intreaga evolutie, atit a universului obiectiv cit si a universului subiectiv, prin procesul morfogenezei si diferentierii, ca fiind din cimpul unificat. Omul, compus de asemenea din aceste elemente, este o parte a acestui univers. Doshele  sau principiile metabolice care structureaza prakriti sau constitutia sau natura omului, sint generate de asemenea pe durata acestui proces de diferentiere si morfogeneza.

Din nou, dupa Maharishi: „Dosha Vata, principiul aerului si spatiului, adica principiul catabolic, este generat in spatiul dintre rishi si devata, constiinta si minte. Dosha Pitta, principiul focului si apei sau principiul metabolic este generat in spatiul dintre devata si chandas, minte si materie sau corp. Ii dosha Kapha, principiul apei si pamintului, sau principiul anabolic, este generat in spatiul dintre chandas si rishi, materie sau corp si constiinta. Pastrarea acestor doshe totdeauna in echilibru si mentinerea astfel  a unei homeostazii perfecte, este scopul tuturor tehnicilor Ayur-Vedei Maharishi.„

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu