sâmbătă, 29 septembrie 2012

AYUR-VEDA SI MEDICINA VESTICA



Cuvintul Ayur-Veda deriva din radacina ayus care inseamna viata si ved care inseamna cunoastere sau stiinta. Ayur-Veda este deci stiinta vietii sau traiului. Definita mai pe larg, este o instruire in crearea si mentinerea armoniei dintre natura, minte si trupul omului.
Ayur-Veda se bazeaza pe adevarul evident prin el insusi ca:
1. Natura este inteligenta.
2. Omul face parte din natura.
3. Asa cum inteligenta patrunde in intreaga natura, tot asa patrunde ea in trupul si mintea omului.
4. Sanatate perfecta inseamna un echilibru perfect intre om (incluzind mintea si trupul sau) si natura.
Pina recent, stiinta moderna a avut tendinta sa priveasca omul ca pe o entitate izolata, doar o parte din restul naturii. Acest lucru este in contrast cu Ayur-Veda care priveste omul ca pe o expresie a naturii si pe om si mediul sau inconjurator ca pe o unitate integrata functional, in care omul influenteaza mediul sau si mediul la rindul sau este influentat de om.

Abordarea moderna a sanatatii si a tratamentului bolilor a inceput cu marele biolog francez Claude Bernard (1813-1878), primul care a stabilit ca trebuie controlata compozitia lichidelor care stau la baza celulelor din organismele multicelulare. El a avansat ideea conform careia constanta acestui mediu intern, pe care l-a denumit fluidul organic intern, da corpului un grad de libertate functionala in variabilitatea lumii externe - fluidul cosmic si dincolo de acesta. Mai tirziu, un alt om de stiinta, Cannon, a incercat sa determine homeostazia. In limbaj obisnuit homeostazia inseamna simplu echilibru. A mentine homeostazia inseamna a mentine constanta fluidului organic intern. Cind homeostazia este dereglata, avem inceputurile unui proces de imbolnavire. Toate procesele patogene, adica toate procesele care descriu formarea bolii, sint descrise in termenii dereglarii homeostaziei. Toate stiintele moderne inclusiv fiziologia se preocupa de elucidarea mecanismelor responsabile pentru homeostazie.
Desi contributiile oamenilor de stiinta ca Bernard sau Cannon la intelegerera proceselor fiziologice a fost uriasa, cadrul de lucru conceptual cu care au operat oamenii de stiinta si discipolii lor a fost limitat de imposibilitatea de a privi omul si cosmosul ca pe o unitate.
Recent, a avut loc totusi o schimbare in aceasta intelegere limitata a oamenilor de stiinta moderni asupra unitatii dintre om si natura. In viziunea lor extinsa, oamenii de stiinta au inceput sa vada o unitate inconsiderabila intre proiectul si scopul naturii. Astfel ca incepe sa devina din ce in ce mai clar faptul ca pina si mecanismul biochimic ca fosforilarea oxidativa si ciclul Krebs, prin care substanta alimentara este convertita in energie de catre organismul viu, au traversat literalmente ere biologice de la inceputurile vietii pina la om si ca hormonii, ca de exemplu insulina si hormonul de crestere, nu numai ca sint prezenti si in forme mai primitive de viata decit a omului, dar par sa indeplineasca si aceleasi functii fiziologice.
Marele poet-intelept al Indiei, Rabindranath Tagore (1861-1941, premiul Nobel pentru literatura 1913) a descris acelasi fenomen in termeni subiectivi. Pentru a-l cita:

Acelasi fluviu al vietii care alearga in vinele mele noapte si zi,
alearga prin lume si danseaza in masuri ritmice.
E aceeasi viata care imprastie bucurie in pulberea pamintului,
in nenumaratele fire de iarba
si se sparge cu valuri tumultuoase de frunze si flori.
E aceeasi viata care se implineste in leaganul oceanului,
in nastere si moarte, in flux si reflux.
Imi simt picioarele ridicate in slavi de atingerea acestei lumi a vietii.
si mindria mea vine din zvicnirea de viata a  erelor
care danseaza in singele meu in acest moment.

Se regasesc similitudini intre diferite specii referitoare nu numai la homeostazie, ci si la modul in care diferite entitati vii interactioneaza cu mediul extern. O descoperire de mare interes in aceasta privinta este descoperirea ritmurilor din organismele biologice care se conformeaza ritmurilor cosmice.

Exista patru ritmuri cosmice de baza si ele sint rezultatul miscarilor planetare. Rotatia Pamintului in jurul axelor polare da nastere ciclului dominant zi-noapte denumit ritmul circadian. Miscarea de revolutie a Pamintului in jurul Soarelui da nastere la derularea anotimpurilor. Miscarile si mai complicate ale Lunii, relativ la Pamint, dau nastere la luna calendaristica, iar efectele gravitationale ale Lunii si Soarelui produc mareele. Pentru fiecare din aceste patru ritmuri de baza ale mediului inconjurator toate organismele isi genereaza propriile lor ritmuri biologice. Ritmurile macrocosmosului au un corespondent in ritmurile microcosmosului.

Oamenii de stiinta vestici au inceput sa studieze aceste ritmuri si chiar sa defineasca homeostazia adevarata ca pe o armonie completa intre ritmurile organismului si ritmurile universului. Cind este perturbata sincronizarea dintre ritmurile macrocosmosului si cele ale microcosmosului se produce o dereglare in homeostazie si se declanseaza inceputurile procesului de boala.

Marii rishii si intelepti ai Indiei, care au propovaduit Ayur-Veda, au realizat aceste fenomene acum citeva mii de ani. Mai mult, aceasta intelegere a fost la un nivel foarte adinc si nu a fost doar o concluzie intelectuala, care este singura considerata valabila de metodele stiintifice, ci o intelegere ca rezultat al experientelor meditative ale marilor rishi. In starea lor de constiinta fara margini, simpla si pura, acesti rishi au realizat totalitatea fiintei lor nu atit in asemanarea dintre elementele cuprinse in microcosmos si macrocosmos, cit si in asemanarea dintre legile naturii care functioneaza atit in microcosmosul lor, cit si in marele macrocosmos.
Pentru ei, homeostazia a fost starea echilibrului perfect, cind in fiecare moment al vietii individul s-a simtit in completa armonie cu restul universului.

Desi descrierile obiective ale ritmurilor biologice facute de oamenii de stiinta moderni sint elegante si pline de acuratete, ele tind spre faptul ca adevarata semnificatie poate fi inteleasa doar in termeni subiectivi. Nu aveti nevoie sa spuneti oamenilor de stiinta ca fiziologia dumneavostra este diferita la diferite momente ale zilei sau in diferite anotimpuri. Sinteti influentati de diferite emotii, diferite ginduri, aveti diferite senzatii sau sentimente, simtiti primavara in oase, vara aduce cu ea o varietate de raspunsuri emotionale si nevoi fiziologice, iarna are ecou in diferite stari, toamna are efectele ei proprii.
Urmatoarele rinduri din Tagore poarta in ele un inteles mai profund decit sutele de tratate sau cele citeva informatii provenite din laboratoarele fiziologiei moderne. Din nou, pentru a-l cita pe marele Rabindranath Tagore:

In ziua in care au inflorit nuferii, iata,
mintea mea a fost incordata si nu am stiut,
cosul meu era gol si floarea a ramas neatinsa.
Doar acum si din nou o tristete se coboara asupra mea
si am tresarit din visul meu si am simtit o dira dulce
de o unduire  stranie in vintul de sud.
Aceasta dulceata vaga mi-a facut inima mea plina de dor
si mi s-a parut ca a fost o respiratie dornica
a verii care isi cauta implinirea.
Nu am stiut apoi ca a fost atit de aproape,
ca a fost a mea si ca aceasta dulceata perfecta
a inflorit in adincimile propriei mele inimi.

Aceeasi metoda subiectiva care i-a condus pe rishi sa descrie ritmurile zilnice si sezoniere i-a determinat sa descrie tehnici pentru mentinerea lor perfecta. Desi stiinta moderna a aratat un mare interes pentru aceste ritmuri si desi dereglarea lor a inceput sa fie considerata de o importanta fundamentala in inceputul procesului de boala, nu exista tehnici cunoscute in medicina vestica pentru mentinerea si integrarea in aceste ritmuri. Cercetari recente indica faptul ca toate organele au bioritmuri, ca glanda corticosuprarenala secreta mai mult cortizon dimineata decit seara si ca un semn timpuriu al afectarii suprarenalei este pierderea ritmurilor circadiene. La fel, tulburarea ciclului lunar menstrual poate fi un semn timpuriu al unei boli pituitare, hipotalamice sau ovariene. Sint disponibile numeroase exemple de acest fel.
In Ayur-Veda, ritmurile corporale si ale mediului sint descrise cu o simplitate eleganta. Exista o descriere foarte frumoasa asupra felului in care diferite momente de timp ale zilei si diferite anotimpuri influenteaza in mod natural functiile organismului, precum si comportamentul si starea mintala a unei persoane.

Medicii Ayur-Veda nu descriu doar ritmurile, ci prescriu si deprinderile zilnice si de sezon, masurile asupra dietei necesare pentru a mentine un echilibru perfect intre diferite organe si intre organism si mediu.

Medicii Ayur-Veda difera de cei vestici si din alte puncte de vedere importante.
Primul scop al medicilor vestici este tratamentul bolii si al infirmitatii, in timp ce al medicilor Ayur-Veda este starea perfecta de bine din punct de vedere fizic, mental si spiritual - prevenirea bolii si prelungirea vietii atit calitativ, cit si cantitativ.
Ii  in sfirsit - medicii Ayur-Vedei Maharishi abordeaza aceasta problema din mai multe puncte de vedere:: trup, minte, comportament si mediu. Aceasta abordare, precum si tehnicile inovatoare si in acelasi timp datind din epoci stravechi, utilizate in Ayur-Veda Maharishi, vor fi discutate in urmatoarele sectiuni.
Ayur-Veda Maharishi descrie si prescrie:
- Pentru a reintineri trupul, pancha karma - terapii de purificare si diete, in functie de tipul trupului fiecaruia.
- Pentru a mari longevitatea, rasayanas - suplimente alimentare Ayur-Vedice.
- Pentru a armoniza interactiunea dintre complexul minte-trup si mediu, adica microcosmos si macrocosmos si astfel pentru a mentine bioritmurile intr-un echilibru perfect, Ayur-Veda descrie obiceiuri zilnice si sezoniere, igiene personale si reguli de conduita in viata.
- Pentru a stimula functionarea optima a mintii si pentru a perfectiona coordonarea minte-trup, Ayur-Veda Maharishi prescrie Tehnologia Maharishi a Cimpului Unificat: Meditatia Transcendentala (MT) si programul MT-Sidhi.
- Ii in final, Ayur-Veda Maharishi se ocupa de o abordare inovatoare a purificarii mediului prin dinamica grupurilor de constiinta, practica de grup de tip Tehnologia Maharishi a Cimpului Unificat.
Pe scurt, Ayur-Veda Maharishi ofera o abordare surprinzatoare si complet noua a supraomului, zeul in faza de embrion, care sta ascuns in fiecare dintre noi. Realizarea acestui supraom, in totalitatea potentialului sau, aceasta este adevarata semnificatie a sanatatii si scopul nobil si total al Ayur-Vedei, stiinta vietii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu