Cuvintul Ayur-Veda deriva din radacina
ayus care inseamna viata si ved care inseamna cunoastere sau stiinta. Ayur-Veda
este deci stiinta vietii sau traiului. Definita mai pe larg, este o instruire
in crearea si mentinerea armoniei dintre natura, minte si trupul omului.
Ayur-Veda se bazeaza pe adevarul evident
prin el insusi ca:
1. Natura este
inteligenta.
2. Omul face
parte din natura.
3. Asa cum
inteligenta patrunde in intreaga natura, tot asa patrunde ea in trupul si
mintea omului.
4. Sanatate
perfecta inseamna un echilibru perfect intre om (incluzind mintea si trupul
sau) si natura.
Pina recent, stiinta moderna a avut
tendinta sa priveasca omul ca pe o entitate izolata, doar o parte din restul
naturii. Acest lucru este in contrast cu Ayur-Veda care priveste omul ca pe o
expresie a naturii si pe om si mediul sau inconjurator ca pe o unitate
integrata functional, in care omul influenteaza mediul sau si mediul la rindul
sau este influentat de om.
Abordarea moderna a sanatatii si a
tratamentului bolilor a inceput cu marele biolog francez Claude Bernard
(1813-1878), primul care a stabilit ca trebuie controlata compozitia lichidelor
care stau la baza celulelor din organismele multicelulare. El a avansat ideea
conform careia constanta acestui mediu intern, pe care l-a denumit fluidul organic
intern, da corpului un grad de libertate functionala in variabilitatea lumii
externe - fluidul cosmic si dincolo de acesta. Mai tirziu, un alt om de
stiinta, Cannon, a incercat sa determine homeostazia. In limbaj obisnuit
homeostazia inseamna simplu echilibru. A mentine homeostazia inseamna a mentine
constanta fluidului organic intern. Cind homeostazia este dereglata, avem
inceputurile unui proces de imbolnavire. Toate procesele patogene, adica toate
procesele care descriu formarea bolii, sint descrise in termenii dereglarii
homeostaziei. Toate stiintele moderne inclusiv fiziologia se preocupa de
elucidarea mecanismelor responsabile pentru homeostazie.
Desi contributiile oamenilor de stiinta ca
Bernard sau Cannon la intelegerera proceselor fiziologice a fost uriasa, cadrul
de lucru conceptual cu care au operat oamenii de stiinta si discipolii lor a
fost limitat de imposibilitatea de a privi omul si cosmosul ca pe o unitate.
Recent, a avut loc totusi o schimbare in
aceasta intelegere limitata a oamenilor de stiinta moderni asupra unitatii
dintre om si natura. In viziunea lor extinsa, oamenii de stiinta au inceput sa
vada o unitate inconsiderabila intre proiectul si scopul naturii. Astfel ca
incepe sa devina din ce in ce mai clar faptul ca pina si mecanismul biochimic
ca fosforilarea oxidativa si ciclul Krebs, prin care substanta alimentara este
convertita in energie de catre organismul viu, au traversat literalmente ere
biologice de la inceputurile vietii pina la om si ca hormonii, ca de exemplu
insulina si hormonul de crestere, nu numai ca sint prezenti si in forme mai
primitive de viata decit a omului, dar par sa indeplineasca si aceleasi functii
fiziologice.
Marele poet-intelept al Indiei,
Rabindranath Tagore (1861-1941, premiul Nobel pentru literatura 1913) a descris
acelasi fenomen in termeni subiectivi. Pentru a-l cita:
Acelasi fluviu
al vietii care alearga in vinele mele noapte si zi,
alearga prin lume si danseaza in masuri ritmice.
E aceeasi viata care imprastie bucurie in pulberea pamintului,
in nenumaratele fire de iarba
si se sparge cu valuri tumultuoase de frunze si flori.
E aceeasi viata care se implineste in leaganul oceanului,
in nastere si moarte, in flux si reflux.
Imi simt picioarele ridicate in slavi de atingerea acestei lumi a vietii.
si mindria mea vine din zvicnirea de viata a erelor
care danseaza in singele meu in acest moment.
alearga prin lume si danseaza in masuri ritmice.
E aceeasi viata care imprastie bucurie in pulberea pamintului,
in nenumaratele fire de iarba
si se sparge cu valuri tumultuoase de frunze si flori.
E aceeasi viata care se implineste in leaganul oceanului,
in nastere si moarte, in flux si reflux.
Imi simt picioarele ridicate in slavi de atingerea acestei lumi a vietii.
si mindria mea vine din zvicnirea de viata a erelor
care danseaza in singele meu in acest moment.
Se regasesc similitudini intre diferite
specii referitoare nu numai la homeostazie, ci si la modul in care diferite
entitati vii interactioneaza cu mediul extern. O descoperire de mare interes in
aceasta privinta este descoperirea ritmurilor din organismele biologice care se
conformeaza ritmurilor cosmice.
Exista patru ritmuri cosmice de baza si
ele sint rezultatul miscarilor planetare. Rotatia Pamintului in jurul axelor
polare da nastere ciclului dominant zi-noapte denumit ritmul circadian.
Miscarea de revolutie a Pamintului in jurul Soarelui da nastere la derularea
anotimpurilor. Miscarile si mai complicate ale Lunii, relativ la Pamint, dau
nastere la luna calendaristica, iar efectele gravitationale ale Lunii si
Soarelui produc mareele. Pentru fiecare din aceste patru ritmuri de baza ale
mediului inconjurator toate organismele isi genereaza propriile lor ritmuri
biologice. Ritmurile macrocosmosului au un corespondent in ritmurile
microcosmosului.
Oamenii de stiinta vestici au inceput sa
studieze aceste ritmuri si chiar sa defineasca homeostazia adevarata ca pe o
armonie completa intre ritmurile organismului si ritmurile universului. Cind
este perturbata sincronizarea dintre ritmurile macrocosmosului si cele ale
microcosmosului se produce o dereglare in homeostazie si se declanseaza
inceputurile procesului de boala.
Marii rishii si intelepti ai Indiei, care
au propovaduit Ayur-Veda, au realizat aceste fenomene acum citeva mii de ani.
Mai mult, aceasta intelegere a fost la un nivel foarte adinc si nu a fost doar
o concluzie intelectuala, care este singura considerata valabila de metodele
stiintifice, ci o intelegere ca rezultat al experientelor meditative ale
marilor rishi. In starea lor de constiinta fara margini, simpla si pura, acesti
rishi au realizat totalitatea fiintei lor nu atit in asemanarea dintre
elementele cuprinse in microcosmos si macrocosmos, cit si in asemanarea dintre
legile naturii care functioneaza atit in microcosmosul lor, cit si in marele
macrocosmos.
Pentru ei, homeostazia a fost starea
echilibrului perfect, cind in fiecare moment al vietii individul s-a simtit in
completa armonie cu restul universului.
Desi descrierile obiective ale ritmurilor
biologice facute de oamenii de stiinta moderni sint elegante si pline de
acuratete, ele tind spre faptul ca adevarata semnificatie poate fi inteleasa
doar in termeni subiectivi. Nu aveti nevoie sa spuneti oamenilor de stiinta ca
fiziologia dumneavostra este diferita la diferite momente ale zilei sau in
diferite anotimpuri. Sinteti influentati de diferite emotii, diferite ginduri,
aveti diferite senzatii sau sentimente, simtiti primavara in oase, vara aduce
cu ea o varietate de raspunsuri emotionale si nevoi fiziologice, iarna are ecou
in diferite stari, toamna are efectele ei proprii.
Urmatoarele rinduri din Tagore poarta in
ele un inteles mai profund decit sutele de tratate sau cele citeva informatii
provenite din laboratoarele fiziologiei moderne. Din nou, pentru a-l cita pe
marele Rabindranath Tagore:
In ziua in care
au inflorit nuferii, iata,
mintea mea a fost incordata si nu am stiut,
cosul meu era gol si floarea a ramas neatinsa.
Doar acum si din nou o tristete se coboara asupra mea
si am tresarit din visul meu si am simtit o dira dulce
de o unduire stranie in vintul de sud.
Aceasta dulceata vaga mi-a facut inima mea plina de dor
si mi s-a parut ca a fost o respiratie dornica
a verii care isi cauta implinirea.
Nu am stiut apoi ca a fost atit de aproape,
ca a fost a mea si ca aceasta dulceata perfecta
a inflorit in adincimile propriei mele inimi.
mintea mea a fost incordata si nu am stiut,
cosul meu era gol si floarea a ramas neatinsa.
Doar acum si din nou o tristete se coboara asupra mea
si am tresarit din visul meu si am simtit o dira dulce
de o unduire stranie in vintul de sud.
Aceasta dulceata vaga mi-a facut inima mea plina de dor
si mi s-a parut ca a fost o respiratie dornica
a verii care isi cauta implinirea.
Nu am stiut apoi ca a fost atit de aproape,
ca a fost a mea si ca aceasta dulceata perfecta
a inflorit in adincimile propriei mele inimi.
Aceeasi metoda subiectiva care i-a condus
pe rishi sa descrie ritmurile zilnice si sezoniere i-a determinat sa descrie
tehnici pentru mentinerea lor perfecta. Desi stiinta moderna a aratat un mare
interes pentru aceste ritmuri si desi dereglarea lor a inceput sa fie
considerata de o importanta fundamentala in inceputul procesului de boala, nu
exista tehnici cunoscute in medicina vestica pentru mentinerea si integrarea in
aceste ritmuri. Cercetari recente indica faptul ca toate organele au
bioritmuri, ca glanda corticosuprarenala secreta mai mult cortizon dimineata
decit seara si ca un semn timpuriu al afectarii suprarenalei este pierderea ritmurilor
circadiene. La fel, tulburarea ciclului lunar menstrual poate fi un semn
timpuriu al unei boli pituitare, hipotalamice sau ovariene. Sint disponibile
numeroase exemple de acest fel.
In Ayur-Veda, ritmurile corporale si ale
mediului sint descrise cu o simplitate eleganta. Exista o descriere foarte
frumoasa asupra felului in care diferite momente de timp ale zilei si diferite
anotimpuri influenteaza in mod natural functiile organismului, precum si
comportamentul si starea mintala a unei persoane.
Medicii Ayur-Veda nu descriu doar
ritmurile, ci prescriu si deprinderile zilnice si de sezon, masurile asupra
dietei necesare pentru a mentine un echilibru perfect intre diferite organe si
intre organism si mediu.
Medicii Ayur-Veda difera de cei vestici si
din alte puncte de vedere importante.
Primul scop al medicilor vestici este
tratamentul bolii si al infirmitatii, in timp ce al medicilor Ayur-Veda este
starea perfecta de bine din punct de vedere fizic, mental si spiritual -
prevenirea bolii si prelungirea vietii atit calitativ, cit si cantitativ.
Ii
in sfirsit - medicii Ayur-Vedei Maharishi abordeaza aceasta problema din
mai multe puncte de vedere:: trup, minte, comportament si mediu. Aceasta
abordare, precum si tehnicile inovatoare si in acelasi timp datind din epoci
stravechi, utilizate in Ayur-Veda Maharishi, vor fi discutate in urmatoarele
sectiuni.
Ayur-Veda Maharishi descrie si prescrie:
- Pentru a reintineri trupul, pancha karma
- terapii de purificare si diete, in functie de tipul trupului fiecaruia.
- Pentru a mari longevitatea, rasayanas -
suplimente alimentare Ayur-Vedice.
- Pentru a armoniza interactiunea dintre
complexul minte-trup si mediu, adica microcosmos si macrocosmos si astfel
pentru a mentine bioritmurile intr-un echilibru perfect, Ayur-Veda descrie
obiceiuri zilnice si sezoniere, igiene personale si reguli de conduita in
viata.
- Pentru a stimula functionarea optima a
mintii si pentru a perfectiona coordonarea minte-trup, Ayur-Veda Maharishi
prescrie Tehnologia Maharishi a Cimpului Unificat: Meditatia Transcendentala
(MT) si programul MT-Sidhi.
- Ii in final, Ayur-Veda Maharishi se
ocupa de o abordare inovatoare a purificarii mediului prin dinamica grupurilor
de constiinta, practica de grup de tip Tehnologia Maharishi a Cimpului Unificat.
Pe scurt, Ayur-Veda Maharishi ofera o
abordare surprinzatoare si complet noua a supraomului, zeul in faza de embrion,
care sta ascuns in fiecare dintre noi. Realizarea acestui supraom, in
totalitatea potentialului sau, aceasta este adevarata semnificatie a sanatatii
si scopul nobil si total al Ayur-Vedei, stiinta vietii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu