Intreaga materie din univers este in mod
esential o expresie a fortelor naturii, care la rindul lor sint manifestarile
cimpului tuturor posibilitatilor, cimpul unificat al tuturor legilor naturii,
neschimbator, nedeteriorabil, nelimitat. Materia care structureaza corpurile
noastre este creata la fel in afara si de catre acelasi cimp unificat. Acest
cimp unificat este experimentat de catre sistemul nervos uman prin intermediul
tehnicii Meditatiei Transcendentale (MT) ca o experienta a 'constiintei pure'.
Alti termeni utilizati pentru a descrie constiinta pura sau cimpul unificat
includ inteligenta pura si 'constiinta transcendentala'.
In Ayur-Veda Maharishi, un organism viu
este definit ca o entitate materiala, rezultata din combinarea constiintei,
mintii, simturilor si corpului. „Mintea, simturile si corpul sint doar simple
exprimari ale constiintei. Constiinta in starea sa pura este neschimbatoare,
nedeteriorabila si nemuritoare. Exprimarileei, mintea, simturile si corpul sint
permanent schimbatoare, constituie subiectul deteriorarii si sint muritoare.
Scopul final al Ayur-Veda este de a stabili la nivelul experientei identitatea
corp, minte si simturi cu cimpul unificat al constiintei pure. Sanatatea
perfecta si homeostazia perfecta urmeaza ca o consecinta naturala a starii de
'iluminare'. Aceasta pentru ca prin intermediul transcenderii noi 'activam
nemurirea' in cimpul mortalitatii.„ (un citat din Maharishi Mahesh Yogi)
Cimpul mortalitatii este lumea fenomenelor
manifestate, mereu schimbatoare a materiei, incluzind corpul omului; cimpul
nemuririi este neschimbator, locul nemanifestat al acestei creatii materiale,
inteligenta pura a cimpului unificat. Cimpul unificat este perceput la nivelul
material de simturile noastre, prin cele 5 mari elemente ale universului:
spatiul - akasha, aerul - vayu, apa - apas, focul - agni si pamintul -
prithivi. Cind simturile sint transcense, se experimenteaza constiinta pura.
Corpul, mintea si simturile omului, in microcosmosul universului, sint compuse
de asemenea la nivel material din aceleasi 5 elemente.
Astfel, spatiul (akasha) este reprezentat
in microcosmosul uman, de spatiul cavitatii bucale, traiectul respirator si
intestinal, spatiile abdomenului, torace. In celula, akasha este reprezentat de
spatiul dintre peretii celulei care permite transportul moleculelor din
compartimentele extracelulare in compartimentele intracelulare.
Elementul aer (vayu) este reprezentat in
corp prin principiul miscarii. Astfel, pulsatia ritmica a inimii, expansiunea
si contractia plaminilor si diafragmei, miscarile peristaltice ale stomacului
si colonului intestinal, transmiterea impulsurilor electrice de-a lungul
nervilor aferenti si eferenti si mereu miscatoarele procese ale gindirii din
creierul uman sint toate expresii ale elementului aer sau vayu.
Elementul focului (agni) este reprezentat
de metabolism, procese enzimatice, digestie. Metabolismul lipidelor,
proteinelor si glucidelor, toate sint rezultatul focului sau agni relativ la
corp. Focul corpului, agni este reminiscenta focului original, agni in
nebuloasa primordiala din care a erupt universul. In creier, agni este
inteligenta, in emotie este furia, pasiunea, in ochi este perceptia luminii.
Elementul apa (apas) este cuprins in mai
mult de 80% din corp. Este reprezentat de secretii si excretii, limfa, singe,
fluide extracelulare si intracelulare.
Elementul pamint (prithivi) confera
soliditate corpului si ii da proprietatea coeziunii. Este reprezentat in
structurile solide ca muschii, oasele, tendoanele, pielea, parul si unghiile.
Desi corpul este format din aceste 5
elemente, nu trebuie sa ne gindim ca este static, inghetat, sculptural. Trebuie
sa ne reamintim totdeauna ca elementele care sint cuprinse in corp, sint la
rindul lor compuse din atomi, care sint formati din particule subatomice, care
la rindul lor sint fluctuatii in cimpul unificat. Atomii si particulele
subatomice care compun corpul sint la fel ca si atomii si particulele subatomice
ce structureaza restul universului. Mai mult, ei sint intr-o interschimbare
constanta si dinamica cu fiecare, prin procesele de ingerare, metabolism si
eliminare. Intr-adevar, corpul si universul sint pur si simplu cimpul unificat
ce interactioneaza cu el insusi.
Este deci mai util sa privim corpul ca pe
o expresie dinamica a inteligentei, care se modifica fara incetare si totusi
neschimbatoare, muritoare dar avind ca starea ei de baza, cimpul nemuririi.
Aceasta perspectiva asupra corpului si universului nu este numai mai exacta dar
conduce si la formarea unui punct de vedere mai sanatos si o mai buna
intelegere a principiilor de baza ale alimentatiei, comportamentului si
meditatiei, care sint pietrele de temelie ale tehnicilor Ayur-Vedei pentru
mentinerea permanenta a echilibrului.
Cele 5 elemente ale universului sint
percepute de om prin cele 5 simturi.
- Elementul spatiu este reprezentat prin
sunet si perceput prin organul de simt al auzului, urechile.
- Elementul aer este reprezentat prin
pipait si perceput prin receptorii tactili din piele.
- Elementul foc este reprezentat de lumina
si este perceput prin organele de simt de vedere, ochii.
- Elementul apa este reprezentat prin gust
si perceput prin receptorii gustului de pe limba.
- Elementul pamint este reprezentat de
miros si perceput de receptorii mirosului din cavitatile nazale.
Corespunzator celor cinci 'organe ale
perceptiei', gyanendriya, adica: urechile, pielea, ochii, limba si receptorii
mirosului; sint cele cinci 'organe ale actiunii', karmendriya. Acestea includ:
organele vorbirii, miinile, picioarele, organele excretorii si cele de
reproducere.
Amindoua grupurile de organe, cele cinci
organe de simt si cele cinci organe de actiune sint la rindul lor reprezentate
de, si continute in minte. Ubhaindriya - mintea este centrul de control atit al
sistemului senzorial cit si al celui motor.
Ayur-Veda ofera o intelegere completa a
omului ca un microunivers in marele trup al cosmosului. Vedem cum explodeaza
constiinta pura ca o energie cosmica care se manifesta in cele 5 elemente.
Corpul uman este de asemenea expresia energiei cosmice. Organele de simt,
organele de actiune si mintea dezvolta scopul experimentarii acestei energii
cosmice. Intr-o analiza finala, cind omul interactioneaza cu mediul sau el este
o simpla energie cosmica ce are experienta propriei sale naturi, prin procesul
de autoreferire si autointeractiune.
Scopul final al tuturor tehnicilor
Ayur-Vedice Maharishi este de a integra mintea, corpul si simturile cu sursa
acestei energii cosmice, insasi constiinta pura. Aceasta stare a integrarii
perfecte consta dintr-un echilibru perfect si o sanatate perfecta, libera de
boli, urmare naturala a starii de unitate completa.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu