CELE 5 ELEMENTE SI CONSTITUTIA
UMANA
In lectiile precedente am vazut cum este
transformata inteligenta pura in materie printr-o serie de pasi cunoscuti ca
morfogeneza si diferentierea. Am vazut de asemenea ca intreaga materie din
univers este alcatuita din 5 elemente de baza: spatiul - akasha, aerul - vayu,
focul - agni, apa - apas si pamintul - prithivi. Aceste 5 elemente alcatuiesc
de asemenea si masina umana, un complex psihosomatic compus din corp, organe de
perceptie, organe de actiune, minte si constiinta.
Daca observam semenii nostri, descoperim
ca fiecare individ are caracteristici fizice, mentale si emotionale unice. Nu
sint doua persoane in intregul univers cu aceleasi caracteristici fizice si
mentale, nici chiar doi gemeni nu sint exact la fel. Cu toate acestea, stim ca
putem grupa oamenii dupa tendinte similare: fizice, mentale si emotionale.
Aceasta grupare a oamenilor dupa tendinte
similare, a atras atentia psihologilor si medicilor. Astfel ca avem tipul A de
personalitate, un termen utilizat pentru a descrie oamenii cu un comportament
agresiv, nerabdator, ambitios. Tipul B de personalitate este un termen utilizat
pentru a descrie oameni mai pasivi.
In mod similar sint diferite tipuri de
clasificari pentru a descrie caracteristicile fizice. Oamenii sint denumiti
endomorfici cind sint de tip B si au tesut adipos suplimentar, ectomorfici cind
sint foarte slabi si mezomorfici cind sint musculosi.
Desi aceste clasificari nu sint inexacte,
ele sint incomplete si nu pot descrie intregul complex psihosomatic care este
cuprins in intregul organism uman. Mai mult, ele sint destul de arbitrare si
deseori un clinician va intilni un individ care nu se potriveste in nici o
categorie mentala sau fizica.
Rishi vedici au consemnat de asemenea ca
oamenii pot fi clasificati in diferite tipuri psihosomatice si au dezvoltat un
sistem cuprinzator de clasificare a constitutiilor umane in diferite tipuri
bazate pe 5 elemente care structureaza organismul uman. Mai mult, ei au
utilizat acelasi sistem pentru a clasifica tot ceea ce exista in creatie, un
copac, un animal si chiar si vremea.
Clasificarea Ayur-Vedica este bazata pe
principiile doshelor. Doshele au fost descrise ca impuritati si ca principii
metabolice. Intradevar, nu exista un echivalent exact pentru cuvintul dosha,
pentru ca intelegerea sa se bazeaza pe cadrul conceptual care nu a existat in
gindirea civilizatiei vestice.
Maharishi Mahesh Yogi a caracterizat
doshele ca fiind principiile ce apar in spatiul dintre rishi, devata si chandas
sau constiinta, minte si corp, ca o inteligenta pura care se dezvolta progresiv
in materie.
In organismul uman, doshele pot fi gindite
mai bine ca fiind principiile metabolice de baza, fundamentale care guverneaza
intreaga structura psihosomatica a organismelor vii. „ o definitie data de
pandit ShivSharma.
Sint 3 doshe principale: vat, pitt si
kaph.
- Vata rezulta din primele doua elemente
adica eter sau spatiu si aer - vayu.
- Pitta rezulta din apa - apas si foc -
agni.
- Kapha rezulta din apa - apas si pamint -
prithivi.
Tot ceea ce exista, incluzind organismul
uman, este compus dintr-o combinatie sau alta din cele trei doshe. Citiva
indivizi sau citeva lucruri pot arata calitatile predominante ale unei dosha
particulare. Totusi, nu exista entitati cu adevarat mono-dosha. Depinzind de
predominanta si diferitele permutari si combinari ale diferitelor doshe, totul
din creatie poate fi clasificat in 10 categorii posibile. Pe scurt, noi le vom
denumi: V, P, K, VP, VK, KP, PK, PV, KV si VPK. Cuvintul V este pentru Vata, P
pentru Pitta si K pentru Kapha.
Evident, in fiecare categorie exista nenumarate
variatii, dindu-i fiecaruia dintre noi caracteristicile noastre unice. Aceasta
pentru ca in fiecare categorie, fiecare individ este compus din diferite
proportii din fiecare din cele 5 elemente de baza. Fara indoiala, sistemul este
foarte cuprinzator si cineva cu o buna intelegere a celor 3 principii doshice
poate clasifica foarte usor fiecare entitate vie sau nu, in una din cele 10
tipuri.
Sa revedem caracteristicile fiecarei din
cele trei doshe, asa cum se aplica ele la organismul uman, avind in minte ca
nici macar o singura persoana nu are o constitutie strict mono-dosha.
DOSHA VATA
Elementele predominante sau mahabhutele
acestor doshe sint spatiul - akash si aerul - vayu. Dosha vata incorporeaza
principiul miscarii. Cele 6 proprietati principale ale vata asa cum sint
descrise de Charaka sint: asprime, usurinta, raceala, rapiditate, duritate,
uscaciune. Vata creeaza energie, determina expiratia si inspiratia,
echilibreaza tesuturile, denumite de asemenea dhatu., este raspunzatoare de
evacuarea fecalelor si a urinei si activeaza mintea, vorbirea si corpul,
incluzind toate simturile perceptiei si organele de actiune., stimuleaza
sistemul nervos simpatic, creeaza uscaciune, inlatura dispepsia (balonarea) si
este raspunzatoare de discriminare.
Vata este localizata in principal, in
vezica urinara, colon si sigmoid, regiunea lombara, ochi, picioare, regiunea de
sub buric, oase, maduva, urechi si piele.
Persoanele vata tind sa aiba digestie
neregulata, sint mai putin tolerante decit altele la frig, de obicei sint mai
excitabile, mai emotive. Ele invata repede dar pot uita repede. Se misca
intr-una in mod constant, lucrind cu multa initiativa, cistigind banii usor dar
ne-acumulindu-i. Au o tendinta de a se ingrijora si de a deveni cu usurinta
tematori. Caracteristicile fizice includ ochi mici si rotunzi, pielea aspra,
uscata si rece, par gros si uscat, greutate mica si abdomen slab. Vorbirea lor
poate fi difuza si inalta si durata atentiei poate fi limitata. Persoanele vata
prefera adesea dulce, acru si sarat. Visurile persoanelor vata sint
caracterizate de miscare. De exemplu alergarea, actiunea, zborul sint temele
obisnuite.
Vata marita anormal denumita adesea vata
viciata, rezulta in pielea aspra si intunecata, silueta accentuata, miscari
spontane ale membrelor, dorinta pentru alimente tari, pierderea somnului,
scaderea puterii, fecale tari si uscate.
Cind vata este micsorata, activitatea este
inceata, persoana vorbeste mai putin, pare nefericita, pare ca intelege cu
intirziere.
Efectele echilibrului in vata normala
includ veselie, inspiratie si expiratie normala adica respiratie normala,
miscari normale ale traiectului intestinal si urinar. Vata echilibrata este
responsabila de asemenea de formarea tesuturilor sau dhatu. Cind vata este
echilibrata, transformarea progresiva din rasa care este plasma, in rakta -
singe, mamsa - muschi, meda - grasime, asthi - oase, majja - maduva, shukra -
sperma sau ovul este de asemenea echilibrata.
DOSHA PITTA
Elementele dominante sau mahabhutele
acestor doshe sint focul - agni si apa - apas. Pitta este raspunzatoare pentru
digestie si metabolism. Proprietatile sale sint caldura, aciditatea si
ascutimea. Pitta influenteaza vederea, digestia si caldura corpului si
stimuleaza de asemenea pofta de mincare si setea. Pitta este raspunzatoare de a
da corpului moliciune, musculozitate si luciu.
Pitta este localizata in principal in
transpiratie, fluide, limfa, singe, stomac, ficat, splina, inima, ochi, piele
si traiectul digestiv de la duoden la cec.
Persoanele pitta maninca si beau cu pofta
si foarte rar au probleme digestive. Ele prefera alimente astringente, amare si
dulci. Sint musculoase si cu putere moderata. Excitabilitatea si memoria lor
sint descrise ca fiind medii. Trasaturile fizice ale constitutiei pitta includ
piele calda, tendinta de a transpira din plin. Persoanele pitta au adesea par
cirliontat, ten deschis la culoare si sint susceptibile de a se arde sau pata
la expunerea la soare. Trasaturile psihologice care sint prezente adesea la
pitta sint minia, nerabdarea, intoleranta, fluenta, pasiunea, mindria,
multumirea, bucuria, inteligenta creatoare, bucuria si placerea naturii. Visele
personalitatii pitta arata adesea principiile focului si pot fi caracterizate
prin teme ca aurul, bogatia, soarele, pasiunea, focul.
Cresterea anormala sau vicierea pitta are
ca rezultat infatisarea rosie sau galbui-rosiatica, cresterea caldurii
corpului, o dorinta pentru lucruri reci, durata insuficienta a somnului,
tendinta de a voala vorbirea, pierderea puterii, cresterea frecventei scaunelor
si a consistentei lor, hiperaciditate sau senzatie de arsura la stomac,
ameteala si decolorarea in galben a urinii si fecalelor.
Cind pitta descreste atunci descreste si
productia de caldura a corpului, digestia este slaba, piela este lipsita de
stralucire.
Cind pitta este in echilibru, infatisarea,
digestia, productia de caldura a corpului, pofta de mincare si setea sint
normale. Corpul este bine rotunjit si musculos, pielea este stralucitoare,
persoana este multumita si intelectul este echilibrat.
DOSHA KAPHA
Elementele predominante sau mahabhutele
sint apa - apas si pamintul - prithvi. Kapha in corpuri este principiul
coeziunii, soliditatea si anabolismul. Proprietatile lui kapha includ greu,
rece, moale, unsuros sau uleios, dulce, lipicios, pamintean, umed, incet si
inert. Kapha contribuie la ingrasare, constanta, greutate, potenta, putere,
stabilitate, acumulare, energie, intelect, vindecare, lubrificarea si
stabilitatea incheieturilor.
Digestia persoanelor kapha este inceata,
caldura corpului este mai slaba, foamea este la nivel scazut. Acesti oameni
sint inclinati sa cistige in greutate chiar daca maninca mai putin decit alte
tipuri constitutionale. Ei au apetenta pentru mincarea care este astringenta,
amara si iute si ei prefera alimente reci si uscate. Persoanele kapha in mod
obisnuit sint puternice, putin complicate si au trasaturi delicate, pielea
grasa, moale, neteda si rece. Abdomenul este de obicei greu si mare, iar parul
este plin, moale, lucios, intunecat si neted. Vorbirea lor este clara si
adinca. Persoanele kapha au vise care sint caraterizate de teme romantate, apa,
nori, flori, munti si lacuri. Trasaturile psihologice includ inclinatia de a
ierta, curaj, generozitate, control bun al temperamentului, constanta,
prietenie, stabilitate, liniste, entuziasm si prudenta. Persoanele kapha sint
inteligente si cunoscatoare si tendinta lor de a acumula are adesea ca rezultat
imbelsugarea.
O crestere anormala sau kapha viciata,
rezulta in piele smeada sau palida, descresterea caldurii corpului, greutate,
depresie, letargie, tendinta la somn si obezitate.
O kapha anormal descrescuta conduce la
asprirea pielii, senzatie de arsura in interiorul corpului, descresterea
activitatii organelor interne, descresterea setei, slabiciune, insomnie.
Efectele unei kapha echilibrate includ o
dispozitie afectiva, stabilitatea articulatiilor si a organelor interne,
demnitate, vitalitate si putere. Persoanele cu kapha echilibrata afiseaza
curaj, lipsa de mihnire si o natura iertatoare.
Doctorii vestici, ascultind despre
calitatile de mai sus, pot fi initial derutati si pot percepe citeva din
definitiile, trasaturile si caracteristicile mentionate ca fiind descrieri
posibil nestiintifice. O parte din aceasta dificultate consta in orientarea si
notiunile preconcepute a ceea ce este si ce nu este stiintific. Trebuie sa ne
amintim ca ceea ce numim realitate este descris in limbajul simbolurilor.
Medicii vestici au propriile lor simboluri si la fel si Ayur-Veda. Simbolurile
pot fi diferite dar realitatea este una si acceasi. Singura realitate cu
adevarat este cimpul unificat sau constiinta pura. Orice altceva este o
expresie simbolica a acestui cimp.
Foarte adesea avem tendinta de a confunda
simbolurile cu realitatea, harta cu teritoriul. Daca ne mentinem o minte
deschisa si folosim aceste concepte, incetul cu incetul, vom invata ca sistemul
clasificarii doshice este valid, cuprinzator si stiintific.
DOSHE MENTALE
In plus fata de doshele fizice sint 3
atribute de baza sau gune care conduc la construirea psihologiei unei persoane.
Acestea sint sattva, rajas si tamas.
Sattva reprezinta puritate si strict
vorbind nu este o dosha pentru ca dosha implica impuritate. Rajas si tamas sint
doua doshe principale, mentale. De la sattva vine iubirea, intelegerea,
compasiunea si creativitatea.
Rajas reprezinta miscare, frecare,
transformare. Temperamentul rajasic este caracterizat prin agresivitate si
ambitie.
Tamas reprezinta inertia. Oamenii cu tamas
predominanta sint lenesi si greoi. Ei pot avea caracteristici autodistructive
si o inclinatie catre supraingerarea alimentelor, alcoolului si tutunului.
Se poate spune ca esenta sattva este
constiinta pura - rishi, cea a lui rajas, mintea sau inteligenta - devata si
cea a lui tamas, materia complet inerta, unde este ascunsa complet valoarea inteligentei
- chandas. In toate cele trei gune, toate cele 3 valori, adica ale rishi -
constiinta, devata - minte si chandas - materie, sint prezente simultan.
Totusi, predominanta uneia sau alteia este ceea ce confera unei persoane
caracterul ei esential.
In traditia vedica, cele trei gune:
sattva, rajas si tamas sint reprezentate respectiv de Brahma - cimpul creatiei,
Vishnu - cimpul cinetic al fortelor si Maheshvara - cimpul inert al materiei si
distrugerii. Creatia, mentinerea si distrugerea simbolizeaza dansul cosmic,
etern al lui Shiva in care vedem cimpul nemanifest, explodind constant in forme
manifeste de energie si materie. Acest ciclu fara incetare si fara sfirsit, de
nasteri, transformari si disolutii de energii constituie drama fara sfirsit sau
lila universului fenomenal. O intelegere a doshelor si gunelor este esentiala
oricarei strategii preventive sau terapeutice in care va poate indruma medicul
Ayur-Vedic.
Primul pas in dezvoltarea strategiilor
pentru intretinerea sanatatii, prevenirea bolilor si extinderea vietii este de
a determina prakriti-ul individual al constitutiei. Prakriti unei persoane este
stabilit la nastere. Pe durata vietii, interactiunea fara incetare cu mediul si
stresurile de diferite tipuri, atit fizice cit si psihice, determina un
dezechilibru al doshelor ce structureaza un prakriti particular. Orice lucru
este capabil sa afecteze doshele, benefic sau daunator, fie alimente, vreme,
activitate fizica, o emotie, un gind sau experienta constiintei pure.
Cunoasterea prakriti-ului unei persoane si calitatile mentale dominante adica
cele trei gune, ajuta medicii Ayur-Vedici sa selecteze tehnicile adecvate
pentru restaurarea echilibrului doshelor, incluzind modificarea
comportamentului, manipularea dietei, controlul stresului.
Istoria medicinei moderne consta in
principal in dezvoltarea noilor agenti farmaceutici si in rafinarea
procedurilor chirurgicale. Ayur-Veda sustine ca astfel de abordari pot fi
nenecesare daca o persoana isi mentine permanent echilibrul intre doshe. Desi
au fost dezvoltate tehnici de virf in restabilirea acestui echilibru, o data ce
el este deranjat, mentinerea echilibrului doshic este in mare parte doar o
chestiune de:
- A trai viata cu o simplitate adevarata;
- si in acord cu legile naturii.
Aceasta inseamna sa mentinem legaturii cu
constiinta pura, sa ne lasam in voia curentului. Inseamna sa luam lucrurile
usor si sa ne bucuram de viata cu adevarat.
Ayur-Veda sustine ca intr-o analiza
finala, intreaga suferinta si toate bolile ascunse provin din violarea legilor
naturii. Devenim bolnavi doar cind incepem sa ne suprasolicitam, sa ne
concentram prea tare, nenatural si cu prea mult efort. Boala apare cind incetam
sa ne mai bucuram de viata, boala este consecinta simpla a faptului de a inota
in susul riului, impotriva curentului.
Desi Ayur-Veda se ocupa in principal de
prevenirea bolilor printr-un un trai corect, ea este de asemenea si un sistem
medical. Totusi definitia medicinii este mai larga. Orice lucru care afecteaza
doshele intr-un mod echilibrat poate fi utilizat ca un medicament.
Cuvintele lui Hari-Sharma din nou: „Nimic
nu exista in tarimul gindurilor sau al experientelor care sa nu poata fi
utilizat ca medicament sau ca agent terapeutic.” Ce inseamna
aceasta cu adevarat este ca toate fenomenele existente, fizice sau psihice,
intelectuale sau emotionale, de exemplu furia sau linistea, bucuria si
intristarea, frica si increderea, iubirea si ura, mincarea si bautura,
medicamentele de origine minerala, vegetala sau animala, posturile, masajele,
exercitiile fizice, situatiile sau experientele de dorit sau de nedorit,
conditiile sociale, climaterice sau geografice, abuzul sau lauda, comentariile
laudative sau adverse, binele sau raul din diferitele ginduri, toate au
legatura cu chimia corpului.
Nimic din ceea ce este experimentat sau
gindit sau de imaginat nu putem spune ca nu afecteaza sau influenteaza corpul
sau mintea individului, mai mult sau mai putin. Doar auzind numele sau
gindindu-ne la un prieten sau dusman, acest lucru poate afecta metabolismul in bine
sau in rau. Intrucit orice lucru afecteaza constitutia intr-un mod sau altul,
el poate fi utilizat ca agent terapeutic si deci nu este nimic care sa nu fie
medicament.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu