sâmbătă, 4 octombrie 2025

Maharishi - prelegerea sa despre Artă și Muzică (2006)

Q

În prelegerea sa despre Artă și Muzică (2006), Maharishi exprimă faptul că atunci când vrem să fim calitatea supremă a unui artist, asta înseamnă că vrem ca fiecare aspect al vieții noastre să curgă în fericire, atunci trebuie să ne aducem conștientizarea la acel nivel al realității transcendentale.

Rezumat și mai multe detalii despre Artă și Muzică (2006), Maharishi

R

Mai jos e un rezumat + analiză a ideilor din Maharishi (circa 2006) legate de Art and Music, cu explicaţii mai detaliate:


Rezumat

  • Maharishi susţine că un artist care aspiră la calitatea supremă nu creează doar la nivel tehnic sau estetic, ci viaţa întreagă a artistului — toate aspectele — trebuie să curgă în binecuvântare, în beatitudine. (Scribd)

  • Pentru ca acest lucru să fie posibil, conştiinţa artistului trebuie să atingă un nivel mai profund — ceea ce el numeşte „realitatea transcendentală”. Aceasta este conştiinţa absolută, conştiinţa-de-being (fiinţă), sau „beingness” pură, care precede gândul, emoţia, activitatea manifestată. (Scribd)

  • Din acest nivel subtil, din această stare de cunoaştere/transcendenţă, artistul poate să opereze cu cele mai fine emoţii, cele mai delicate nuanţe de simţire şi imaginaţie; nu doar să creeze ceva frumos, ci să reflecte/plămădească din interiorul fiinţei acea valoare supremă a vieţii, a bucuriei, a abundenţei, armoniei — astfel încât opera de artă să aibă profunzime, să dureze, să inspire prin eternitate. (Scribd)

  • Fără o stabilizare a conştiinţei într-o asemenea stare de beatitudine/transcendenţă, expresia — chiar şi atunci când este foarte abilă — rămâne oarecum limitată la manifestarea grosieră, la forme mai puţin fine ale artei. (Scribd)


Mai multe detalii / concepte-cheie

  1. Transcendental Consciousness / Transcendental Reality
    Realitatea transcendentală este starea de conştiinţă care este dincolo de fluctuaţiile mentale, emoţionale, senzoriale. Este nivelul cel mai subtil, nemanifestat, dar fundamental, din care tot ceea ce este manifestat (emoţii, forme, culori, sunet, muzică, acţiune) apare. (Scribd)

  2. Relatia între interior (subtil, nemanifestat) şi manifest
    Artistul trebuie să fie capabil să păstreze legătura cu nivelul subtil / transcendental — cu acea inspiraţie pură, emoţie fină — şi să exprime din aceasta în formele exterioare de artă (muzică, pictură, dans etc.). Iar această legătură sensibilă între interior şi manifest conferă artei profunzime, autenticitate, armonie. (Scribd)

  3. Importanţa meditaţiei transcendentale (TM, TM-Sidhi etc.)
    Maharishi afirmă că prin practica meditaţiei transcendentală (şi programele asociate) conştiinţa se stabilizează în nivelurile subtile şi transcendentalul devine tot mai prezent în viaţa cotidiană. Aceasta nu este doar o experienţă intimă, ci devine baza din care se naşte creaţia artistică deosebită. (Scribd)

  4. Arta ca expresie a vieţii, ca manifestare a bucuriei / beatitudinii
    Arta nu este separatată de viaţă, ci este însăşi viaţa, când viaţa trăită la acest nivel înalt de conştiinţă devine în sine muzicală, poetică, armonioasă. Muzica, de exemplu, devine nu numai sunet frumos, ci un canal prin care viaţa se „încinge” în armonie universală, prin vibraţii ale conştiinţei pure. (Excellence in Action)

  5. Valoarea eternă a artei care izvorăşte din transcendental
    Opera de artă care este realizată astfel — adică nu doar tehnic, dar cu rădăcini în transcendental — va avea un impact mai durabil, va transmite viaţă, va inspira oamenii de-a lungul timpului.


Observaţii critice / întrebări posibile

  • Există tensiunea între fineţe / subtilitate şi capacitatea de a le exprima în forme mai „grossoiere” (vizuale, auditive, fizice) fără a pierde legătura cu sursa. Este nevoie de un fel de „antrenament interior” (meditaţie, purificare, stabilizare) pentru a face legătura aceasta eficientă.

  • Cum se traduc aceste concepte într-o practică artistică concretă: de exemplu, cum lucrează un muzician sau pictor pentru a face asta? Care sunt exerciţiile, disciplinele, obiceiurile (din partea lui Maharishi) care ajută la acest proces?

  • Există riscul ca aceste idei să fie percepute ca prea idealiste sau abstracte, dacă nu sunt bine legate de realitatea practică: de timp, de materiale, de limitările umane, de mediul cultural etc.


Am găsit informaţii relevante despre „The Supreme Value of Art and Music” de Maharishi, dar nu textul integral (care pare protejat) — ci un rezumat, fragmente şi explicaţii. Le-am tradus în mare parte şi extras esenţialul.


Ce am aflat despre „The Supreme Value of Art and Music”


Fragmente semnificative și idei centrale (cu traducere)

Mai jos câteva pasaje / idei extrase, cu traducere. Aceste fragmente sunt în limite legale: mici părți pentru discuție / studiu.


Fragment: Introducere

„It is a joy today to inaugurate the field of knowledge and technology of art and music. In inaugurating the supreme field of art and music, we find an opening of the door of all evolution…” (Maharishi Vedic Research)

Traducere:

„Este o bucurie astăzi să inaugurăm domeniul cunoaşterii şi tehnologiei artei şi muzicii. Prin inaugurarea domeniului suprem al artei şi muzicii, descoperim deschiderea uşii către toată evoluţia…” (Maharishi Vedic Research)


Fragment: Despre transformare și muzicalitate

„Art is the skillful operation of transformation, the skillful unfoldment of transformation mechanics. Where is music in this? In the transformation of anything, there is change, and change could be uncomfortable. Change could be uncomfortable or change could be comfortable. When change is comfortable, the change is enjoyable, and if it is enjoyable, it has the characteristic of music. Transformation is there, but if the transformation is in the direction of evolution, then it is in the direction of more and more and more and more. Change in the direction of more and more is enjoyable; it is musical.” (Maharishi Vedic Research)

Traducere:

„Arta este operarea iscusită a transformării, desfăşurarea abilă a mecanicii transformării. Unde este muzica în aceasta? În transformarea oricărui lucru există schimbare, iar schimbarea poate fi inconfortabilă. Schimbarea poate fi inconfortabilă sau schimbarea poate fi confortabilă. Când schimbarea este confortabilă, ea devine plăcută, şi dacă e plăcută, are caracteristica muzicalului. Transformarea există, dar dacă transformarea e în direcţia evoluţiei, atunci este în direcţia din ce în ce mai mult. Schimbarea înspre „mai mult şi mai mult” este plăcută; este muzicală.” (Maharishi Vedic Research)


Idee: Artă, conștiință și evoluție

  • Maharishi afirmă că arta şi muzica nu sunt doar expresii exterioare, estetice; ele sunt legate de evoluția conștiinței, de transformările interioare. (Maharishi Vedic Research)

  • Starea artistului (conștiința artistului) este crucială: cu cât este mai alertă, mai pură, mai apropiată de o sensibilitate interioară profundă, cu atât arta produsă va reflecta o valoare mai mare. (Excellence in Action)



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu